پرش لینک ها

میکسولوژی و بارتندینگ متوسطه

میکسولوژی چیست؟

میکسولوژی علمی است که به ترکیب استاندارد طعم ها با توجه به ویژگی های شاخص آن مواد می پردازد.

علم میکسولوژی دانش ترکیب مواد در صنعت نوشیدنی مخصوصا نوشیدنی های سرد است و افرادی که در این زمینه تحقیق و پژوهش می کنند به عنوان میکسولوژیست معرفی می شوند.  در سال های اخیر این افراد تاثیر بسزایی در ارتقاء سطح کیفی نوشیدنی های سرد در سراسر دنیا داشته‌اند.

در واقع میکسولوژیست ها سعی میکنند شناخت بیشتری در  ویژگی های طعمی مواد مختلف بیابند تا نوشیدنی های جدید با طعم های پیچیده تر تولید کنند.

نوشیدنی هایی که بر پایه علم میکسولوژی تولید می شوند با یک نوشیدنی معمولی تفاوت های بسیاری دارند ،پیچیدگی این طعم ها و استفاده از هنر میکسولوژی باعث می شود تا شما طعم های نوینی را تجربه کنید.  علم میکسولوژی به شما می آموزد که چگونه، چطور و بر چه اساسی باید مواد با یکدیگر ترکیب شوند. مطالعه و پژوهش در این علم نیازمند بویایی قوی و چشایی حرفه ای است، از این رو میکسولوژیست ها صنعت بارتندینگ را به عنوان یک سبک زندگی می‌پذیرند و تمامی قسمتهای زندگی خود از قبیل رژیم غذایی محیط زندگی سلایق غذایی و غیره را نیز همگام با علم میکسولوژی پیش میبرند

مولکولار میکسولوژی چیست؟

اگر شما در طول ساخت نوشیدنی خود از تکنیک هایی استفاده کنید که در آن درصد مولکولی محلول نهایی را تغییر دهید و آن را دستکاری کنید به صورتی که وضعیتی نوین از مواد برای ایجاد طعم و حس دهانی منحصربه‌فرد و بافت و ظاهر جدید ایجاد کنید، آن زمان شما از دانش مولکولار میکسولوژی استفاده کرده‌اید.

همانطور که پیشتر توضیح دادیم میکسولوژی همان مهارت مخلوط کردن مواد مختلف جهت ایجاد یک طعم جدید و منحصر به فرد در نوشیدنی است و کسی که از این دانش در جهت ساخت نوشیدنی های جدید بهره می برد میکسولوژیست نام دارد. یک متخصص میکسولوژی نوشیدنی های شگفت انگیز درست می کند ، به صورتی که باعث شگفتی شما خواهد شد زیرا میکسولوژیست ها از استعدادهای خاصی در تشخیص طعم ها برخوردارند و حس چشایی آنها مانند افراد معمولی نیست. بنابراین میکسولوژیست کسی است که کارش اختراع و ابداع نوشیدنی های ویژه است.

علم میکسولوژی مولکولی یک عبارت جدید درعلوم جهان است زیرا رویکردی متفاوت در ساخت نوشیدنی ها با استفاده از علم مولکولار است. این دانش هنوز در ابتدای راه است و روش جدیدی برای بررسی علمی چگونگی ترکیب کردن مواد اولیه است و جای پیشرفت بسیار زیادی دارد زیرا در آن خواص شیمیایی مواد اولیه اهمیت ویژه‌ای دارند حتی به طور مثال، یخ و لیوان نیز به صورت ویژه در ابداع نوشیدنی ها انتخاب می شوند.

تاریخچه میکسولوژی مولکولار

عبارت میکسولوژی مولکولی الهام گرفته از از مباحث مولکولی بود که در غذا و نوشیدنی به کار می‌رفت.

این عبارت برای اولین بار در حدود سال ۱۹۸۸ ابداع شد که از تکنیک های مشابهی برای غذا و نوشیدنی استفاده می کرد. این دانش در اوایل ۲۰۱۰ رو به گسترش نهاد. دورانی که بارتندرها نه تنها بسیاری از کوکتل های کلاسیک فراموش شده را احیا کردند، بلکه نوشیدنی های مورد علاقه خود را نیز ابداع می کردند.

در آموزش میکسولوژی مولکولی چه مهارت هایی خواهید آموخت؟

آموزش میکسولوژی مولکولی باعث میشود شما به دنیای طعم ها و خواص مواد اشراف پیدا کنید. دنیای طعم ها و عطرها دنیای بسیار بی نظیر متنوع و شگفت آوری است که آشنایی با این حوزه می تواند باعث شود که شما نوشیدنیهای ماندگار و شگفت انگیز خلق کرده و تجربه ای جدید ایجاد کنید. در این دوره آموزش شما یاد خواهید گرفت که چگونه از مواد اولیه همچون میوه ها، سبزیجات و گیاهان عصاره گیری نمایید و  با انواع میوه ها و آبمیوه ها سیروپ بسازید . همچنین در این دوره ها شما ابزارهای تهیه و تولید نوشیدنی های  سرد را به خوبی میشناسید و با مواد و ابزار ها و ترفندهای علمی یاد خواهید گرفت که چگونه طرح های جذاب برای تزیین نوشیدنی های خود خلق نمایید .

علم مولکولار میکسولوژی تکنیک های مختلفی دارد که در دوره‌های مولکولار میکسولوژی ریتون به طور کامل آن ها را خواهید آموخت. تکنیک هایی همچون:

Emulsification

این تکنیک برای ایجاد  نوعی کف استفاده می شود که در دهان حل شود. این کف های رنگی می توانند حاوی عطرهایی باشند که لذت چشیدن نوشیدنی شما را چند برابر می کنند.

Spherification

تکنیک کروی سازی فرایند ایجاد کره های نرم و لطیف شبیه مروارید یا خاویار است. این تکنیک یکی از  پرطرفدارترین تکنیک های مولکولار میکسولوژی است.

Gelification

با استفاده از این تکنیک شما میتوانید مایعات را به ژل تبدیل کنید و از آن برای تزیین و گارنیش غذاها و یا نوشیدنی ها استفاده کنید.

Powderizing

این تکنیک برای تبدیل مایعات به پودر به کار می رود. با استفاده از این تکنیک شما میتوانید مایعات زیادی همچون  روغن نارگیل، کارامل، نوتلا و موارد دیگر را به پودر تبدیل کنید تا به شکلی نوین طعم لذیذی به هر غذا و نوشیدنی اضافه کنید.

Suspension

تکنیک تولید حباب های طعم دار با این هدف که شما بتوانید مقداری میوه یا گیاهی را که دوست دارید در نوشیدنی خود معلق نگه دارید، می تواند بسیار جالب توجه باشد

Deep Freezing

با استفاده از این تکنیک شما میتوانید بلافاصله مواد غذایی را منجمد کنید فرایند فوری بافت غذا را حفظ می‌کند و کریستال‌های بزرگ یخ ایجاد نمیکند همچنین با استفاده از این تکنیک شما میتوانید تزیینات جالبی نیزایجاد کنید

Siphon Whipping

این تکنیک به شما کمک می کند تا دسر ها و غذا های جالبی تولید کنید که همگی به شکل فوم و یا خامه هستند. استفاده از این تکنیک برای گارنیش نوشیدنی نیز بسیار مورد توجه است.

فرصت های شغلی در رشته مولکولار میکسولوژی

اگر به حوزه کافی شاپ داری علاقه مند هستید و تمایل دارید که در این حوزه کار آفرینی کرده و یا مشغول به کار شوید میکسولوژی مولکولی یکی از دوره هایی است که باید پشت سر بگذارید تا در این دوره ها این هنر آمیخته به علم تحولات فیزیکی و شیمیایی مواد را به طور کامل یاد بگیرید. این آموزش ها به شما کمک می کند تا بتوانید اشکال جذابی از حالت های مختلف یک ماده را خلق نمایید و طعمهای جدید و منحصر به فرد ایجاد کنید.

همانطور که اشاره شد علم مولکولار میکسولوژی علم جدیدی است و به خصوص در ایران اشباع نشده و فرصت شغلی خوبی به شمار می آید. فرصت ها و میزان درآمد و حقوق میکسولوژی ست ها بسته به بسیاری از عوامل مهم از جمله تحصیلات، گواهینامه‌ها، مهارت های جانبی و تعداد سالهایی که برای کسب تجربه در حرفه خود صرف کرده است می تواند بسیار متفاوت باشد، اما از آنجا که این حرفه به تازگی به ایران آمده، فرصت های پیشرفت بسیار زیادی پیش رو دارد و آمارهای جهانی نیز حکایت از یک حرفه پردرآمد دارند.

از آنجا که در ایران و شهرهای مختلف آن هر روز شاهد افتتاح کافه و رستوران های مختلفی هستیم  در حالیکه این علم در ایران هنوز به رسمیت شناخته نشده است  ولی با توجه به سرعت پیشرفت این صنعت امید است که تا سالهای آینده تبدیل به یک شغل پردرآمد و محبوب در ایران بشود. همچنین ،گسترش این علم و طراحی نوشیدنی های جذاب با سبک های متفاوت می تواند فرصت های جدیدی را برای دستیابی به یک شغل پردرآمد و محبوب ایجاد کند.

برای پیش ثبت نام فرم زیر را پر کنید

احراز هویت(Required)
تاریخ(Required)
آدرس(Required)
ID اینستاگرام(Required)
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
حساب کاربری
تماس با ما
فروشگاه
خانه